Bijzondere buurtkamer Leeuwarden

Afbeelding
DE SAMENWERKERS
- Tsjeard Halbersma | afdelingsleider Caparis Leeuwarden
- Marion Wijnja en Klaske Helfrich | sociaal werkers Amaryllis

‘Geen vraag is hier te gek’

Bij Caparis werken talentvolle mensen die tegelijk kwetsbaar zijn. Bij problemen zoals schulden of verslaving is de stap naar hulp voor hen soms te groot. Caparis Leeuwarden heeft daarom een eigen “buurtkamer”, waar wekelijks twee sociaal werkers van welzijnsorganisatie Amaryllis zijn. Een succesvol initiatief van gemeente Leeuwarden, Caparis en Amaryllis. 

Wat is het idee achter deze bijzondere buurtkamer?

Tsjeard: ‘De mensen die hier werken, hebben soms problemen op meerdere gebieden. Denk aan wonen, gezondheid of financiën. Dat raakt ook het werk. Iemand is bijvoorbeeld gestrest of vaak ziek. We willen als werkgever graag helpen, maar de koppeling naar externe hulp is lastig. Er is bijvoorbeeld schaamte of het lukt iemand niet om zelf in gesprek te gaan. De buurtkamer is daarbij een uitkomst.’
Marion: ‘In de buurtkamer bij Caparis geven we steun op alle leefgebieden. Geen vraag is ons te gek. De deur staat hier elke dinsdag letterlijk open, we zijn heel dichtbij. Dat maakt het makkelijk voor medewerkers om binnen te lopen en vragen te stellen. Zo kunnen we mensen helpen en zo nodig doorverwijzen.’

Hoe reageerden Caparis-medewerkers op dit idee?

Klaske: ‘We zijn als sociaal werkers geïntroduceerd op alle afdelingen. Niet door even dag te zeggen, maar door overal mee te werken. Zo konden we meteen vertellen waarvoor mensen bij ons terecht kunnen. Eerst waren de reacties wat aarzelend, het kost tijd om vertrouwen te winnen. Nu zijn we een vertrouwd gezicht, de drempel om binnen te lopen is weg.’
Tsjeard: ‘Het is echt “mond op mond-reclame”; medewerkers vertellen elkaar nu dat je voor persoonlijke problemen bij Klaske en Marion moet zijn. Alle jobcoaches en werkleiders zijn ook geïnformeerd. Ik vraag hen om medewerkers actief te wijzen op de buurtkamer. Ze kunnen ook samen met een medewerker langskomen.’

Hoe werkt het in de praktijk?

Marion: ‘Iemand kwam hier bijvoorbeeld met schuldenproblematiek. Budgetteren lukte niet en ze was ook nog opgelicht. Luisteren en doorvragen, daar begint het dan mee. Vervolgens maakten we samen een budgetplan. Ook zochten we contact met schuldeisers; daarbij stimuleren we dat iemand zelf regie houdt. We lopen mee en zijn de verbinding naar bijvoorbeeld het wijkteam en externe hulpverleners.’
Tsjeard: ‘Marion en Klaske hebben oprechte aandacht en werken heel oplossingsgericht. Ze zoeken aansluiting bij de persoon en bieden structuur. Dat geeft rust en vertrouwen. Soms is één gesprek voldoende, soms duurt het langer. Ze komen ook wel bij medewerkers thuis.’

En wat levert het op?

Klaske: ‘Sinds de start in 2021 hebben we honderden mensen gezien en gesproken. Door even mee te lopen, wordt iemand wat weerbaarder en meer zelfredzaam. Dat is mooi om te zien. Soms begeleiden we iemand naar externe hulp, soms is een praktisch advies voldoende. De stap naar wat ondersteuning is voor deze mensen verkleind.’
Tsjeard: ‘Ik ben heel blij dat Amaryllis hier is. Een brede groep medewerkers heeft praktische hulp gekregen, die wij als werkgever niet kunnen bieden. Zit iemand goed in zijn vel, dan merken wij dat op de werkvloer. Iemand kan z’n eigen talenten ook beter ontwikkelen. Wat mij betreft krijgt elke Caparis-vestiging zo’n fijne buurtkamer!’